Uw dossier en kwaliteitsverbetering bij incidentmeldingen, calamiteitenonderzoek en klachten
Een dossier kan alleen worden inzien bij een klacht of onderzoek naar een calamiteit of (ernstig) incident.
Onder een incident verstaan wij: ‘een niet-beoogde of onverwachte gebeurtenis, die betrekking heeft op de kwaliteit van de zorg, en heeft geleid, had kunnen leiden of zou kunnen leiden tot schade bij de cliënt’. Vanuit de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) heeft de huisartsenspoedpost Noordwest-Utrecht een systeem om structureel te werken aan de kwaliteit van zorg. Het doel van incidentmeldingen is een systematische bewaking, beheersing en verbetering van de kwaliteit van de zorg. Medische patiëntengegevens kunnen worden gebruikt voor het analyseren van incidenten. De analyse gebeurt alleen door leden van de VIM-commissie en hiertoe bevoegde functionarissen, volgens de bestaande protocollen. De patiënt wordt bij merkbare gevolgen indien passend en mogelijk geïnformeerd over het incident en de melding daarvan in het meldingssysteem. Het Veilig Incident Melden (VIM) systeem is niet openbaar en voor intern gebruik; de patiënt krijgt geen kopie en heeft geen recht op inzage. Ook bijna- incidenten worden gemeld.
Daarnaast is de Huisartsenspoedpost deelnemer van een regionaal platform voor ketenmeldingen (Transmuraal Incident melden).
Een calamiteit is een ‘niet-beoogde of onverwachte gebeurtenis, die betrekking heeft op de kwaliteit van de zorg en die tot de dood van een cliënt of een ernstig schadelijk gevolg voor een cliënt heeft geleid’. Calamiteiten worden altijd gemeld bij de Inspectie Gezondheidszorg & Jeugd (IGJ), dit is een wettelijke verplichting. Calamiteiten worden vervolgens in opdracht van de medisch directeur onderzocht door leden van de calamiteitencommissie. Medische patiëntengegevens kunnen worden gebruikt voor het analyseren van de gebeurtenis. Doel is te onderzoeken wat oorzaken zijn geweest en hoe de zorg kan worden verbeterd zodat de kans op herhaling van fouten wordt verkleind.
Patiënten kunnen naast het geven van complimenten ook hun onvrede uiten. Dit kan volgens onze klachtenprocedure en klachtenformulier.
Voor de behandeling van klachten zal de Klachtenfunctionaris na toestemming van de klager of de namens klager gemachtigde vertegenwoordiger indien nodig inzage hebben in het medisch dossier en / of op verzoek van de klager een gespreksopname kunnen beluisteren.